:
:
:
:
...Loading...

מבוא לסאונד - אולפן הקלטה וסוגי הקלטות

אולפן הקלטה וסוגי הקלטות


מבנה אולפן ההקלטות:

בשנות הארבעים אולפני Abbey Road בלונדון החזיקו במיקסר המשוכלל בעולם שעלה למעלה מאלף לירות סטרלינג. הקלטות בתקופה זו נעשו במונו- כלומר ערוץ הקלטה בודד.

למעלה אנו רואים את חדר ההקלטה (Studio) של להקת החיפושיות במהלך שיחה מצד שמאל לימין נמצאים שם: פול מקארטני, מאל אוונס, רינגו סטאר, ג'ון לנון, ג'ורג מארטין וג'ורג הריסון.


בתמונה משמאל אנו רואים את חדר הבקרה
(Control Room) ששולט על הנעשה בחדר
ההקלטה.


למטה אנו רואים הקלטת אופרה בחדר ההקלטה הגדול של אולפני אבי רואד.


פרט לתזמורת שנמצאת על הרצפה המרכזית, ישנו גם הרכב מוזיקלי קטן בחלקו האחורי של הבמה. ניתן לראות בברור את הסולנים עומדים על גבי רצפה ממוספרת. מיקום כל סולן על הרצפה תואם את התמונה הסטריאופונית שתתקבל אחר כך..

בתמונה זו אנו רואים שרטוט של : Paisley park studios – Studio A
אולפן זה מורכב ממספר חדרים, כאשר לכל חדר מטרה שונה:

חדר בקרה- Control Room בחדר זה יושבים טכנאי ההקלטה, המפיק, ציוד ההקלטה, אפקטים, מיקסרים ורמקולים.

חדר מכונות – Machine Room בחדר זה יושבים מכונות ההקלטה, מחשבים, וכל ציוד נוסף שעושה הרבה רעש. הסיבה לכך ,היא שחדר הבקרה צריך להיות נקי מרעש, על מנת לשמוע אך ורק את הפרטים המוזיקליים מתוך ההקלטה ללא רעשי לוואי.

חדר נגנים- Studio  בחדר זה יושבים נגנים עם כלי נגינה ומיקרופונים. הנגנים מאזינים לשאר החומר שהוקלט בפלייבק, באמצעות אוזניות.

תא שירה- VOCAL BOOTH  מטרת חדר זה היא לבודד את הזמר משאר ההרכב, על מנת שאפשר יהיה לטפל באות ( Signal ) באופן נפרד. חדר זה מאופיין בד"כ בסאונד יבש.

חדר מגברים – Amplifier Boot  מטרת חדר זה היא לבודד את מגברי הגיטרות משאר ההרכב , על מנת שניתן יהיה לטפל ולאזן את האות (Signal) באופן נפרד.

חדר עץ-  Wood Isolation חדר זה נותן גוון בהיר וחם לצליל, ונועד בעיקר לכלים אקוסטיים כגון: גיטרה קלאסית, גיטרה אקוסטית, כלי קשת, כלי נשיפה ועוד...

חדר אבן – Stone Room חדר שכל קירותיו הם קירות אבן כגון אבני בזלת ואבן ירושלמית. חדר זה, מאופיין בזמן תהודה ארוך והחזרים של תדרים גבוהים ומחמיא לכלי הקשה כגון: תופים, קונגס, בונגס ועוד.

סוגי הקלטה ושלבי העבודה באולפן:
הקלטה בערוץ בודד: הקלטה בה כל המידע המוזיקלי מסתכם לערוץ בודד (MONO) או שני ערוצים (STEREO).
ניתן לקחת כדוגמה את הקלטת התזמורת שראינו מראשית המאה. הקלטה זו, עשויה גם להיקרא הקלטה חיה (Live Recording).  כיום ניתן לעשות גם הקלטה חיה כאשר מקליטים עם יותר ממיקרופון אחד ועושים מיקס תוך כדי ההקלטה. הקלטה זאת נקראת גם מיקס חי
(Live Mix or Mix to Stereo).

תרשים זרימה של הקלטה חיה בערוץ סטריאופוני בודד

הקלטה רב- ערוצית: בהקלטה זו ישנם מספר רב של מיקרופונים. כל מיקרופון מוקלט בנפרד ומאפשר עריכה בטיפול באות באופן פרטני.

תרשים זרימה של הקלטה רב-ערוצית

הקלטת ערוצים התבצעה בעבר על מכשירי טייפ סלילים שהיו מסוגלים להקליט מספר רב של ערוצים בו זמנית       (Multi Track Recorder). כיום הכונן הקשיח (Hard Disc) משמש לנו בתור מכשיר ההקלטה.

בדרך כלל בהקלטת ערוצים נעשה קודם כל הקלטה ראשונית של הבסיס של השיר (לרוב תופים, בס ושירה לצורך הכוונה – Guide Track) ולאחר מכן נעלה את שאר הכלים על ידי:

הקלטת העלאות (Overdub): כאשר לא כל הנגנים מנגנים ומוקלטים בו זמנית. בהקלטה זו כלי הנגינה מוקלטים בזמנים שונים, כל כלי בנפרד. גם הקלטה זו מאפשרת עריכה וטיפול באות באופן פרטני. בזמן ההקלטה הנגן שומע באוזניות לא רק את עצמו אלא גם את הערוצים שכבר הוקלטו.


Mix  הוא שלב העריכה והעבודה באולפן בו מטפלים בחומר שהוקלט לפרטי פרטים.
את המיקס עושים באמצעות המיקסר. המיקסר הוא שולחן הערבול (Mixing Console) ובנוסף אליו, נעזרים במכשירי עיבוד רבים (Out Board). כיום המיקסר נמצא בתוכנות הסיקוונסר השונות והמכשירים החיצוניים הם ה-Plugins בהם אנו משתמשים.

Mix-Down הוא השלב בו מורידים את ערוצי הקלטה אל ערוץ/ערוצים מסכמים על מנת להעבירו הלאה אל אולפן המאסטרינג ומשם לשכפול ואל הצרכן.

בעבר היו באולפן מגבלות טכנולוגיות רבות.
לדוגמא: מגבלה של מספר הערוצים, מספר האפקטים וכולי. אך חשוב לציין כי למרות המגבלות השונות ,עדיין יצאו הקלטות "גדולות".
החיפושיות הקליטו עם טייפים של 4 או 8 ערוצים. הפינק פלויד הקליטו את הצד האפל של הירח על טייפ של 16 ערוצים. לא ניתן לומר כי המגבלות הטכנולוגיות הגבילו את היצירתיות שלהם. הם רק חייבו אותם לתכנון מוקדם ומדויק.
בימינו רוב המגבלות הטכנולוגיות נעלמו וכמעט ואין הגבלה במספר הערוצים הניתנים להקלטה. אך עדיין דרוש תכנון מוקדם וחזון.
העובדה שיש אפשרויות בלתי מוגבלות אינה מחייבת שימוש בכולם. כך במידה וקטע שאתם עובדים עליו אינו מרגש אחרי שהקלטתם 10 ערוצים, תוספת של עוד 20 ערוצים לא בהכרח תעזור לו.

למטה בתמונה: תרשים של ערוצי ההקלטה בקטע "TIME" של PINK FLOYD.

רוצים לקבל עוד מידע על סאונד והקלטות? צרו קשר באמצעות האתר או בטלפון : 1-700-500-881 וצוות יועצי הלימודים של מכללת BPM ישמחו לענות לכם על כל שאלה ולתת לך את המידע הדרוש


:
:
:
:
...Loading...


סאונד והקלטות - כבלים ומחברים

כיצד ליצור סאונד מושלם על ידי חיבור נכון של כבלים ומחברים? קיראו במאמר שלפניכם

אקוסטיקה

סקירה על כל מה שאתם צריכים לדעת מתחום האקוסטיקה, כשאתם מתכננים את האולפן הביתי שלכם. מבוא קצר, כמו גם הסברים לגבי ספיגה, בידוד, איזון תדרים ועוד.
בחר סוג חיפושselect
בחר קטגוריהselect
בחר תת קטגוריהselect