:
:
:
:
...Loading...

סאונד והקלטות - כבלים ומחברים

תאוריה של כבלים

הבנה מלאה בכבלים בתחום הסאונד כרוכה בהעמקה ביסודות האלקטרוניקה והמתמטיקה. יחד עם זאת, הבנה בסיסית של מס' עקרונות מפתח תעזור לעשות בחירות נכונות.
כבל מקבל את הסיגנל כמתח חשמלי. מתחים נמוכים נעים בכבלים למתח נמוך כגון: כבל line או mic , ומתחים גבוהים נעים בכבל רמקול. כאשר מתח חשמלי משתנה, עובר דרך מוליך, נוצר שדה מגנטי בתוך המוליך ומחוצה לו. גם בכבל, שעובר בתוך שדה מגנטי, ייווצר זרם חשמלי. בדרך זאת, כבלים בהם עובר זרם חשמלי גבוה ,עלולים ליצור הפרעות בכבלים בהם עובר זרם חשמלי נמוך. לשם כך קיים הסיכוך בכבל, שמטרתו למנוע מן השדה המגנטי במוליך, להיות מושפע מן הסביבה. תכנון כבל טוב לאודיו מתחשב בשלושה גורמים: תדירות, שינוי זמן בתדירויות שונות, ורוחב פס.

ישנם סוגים שונים של חדירה אל חומר מוליך בתדירויות שונות. מוליכים בגדלים שונים יוליכו תדירויות שונות בדיוק מרבי. לכן, בכבלים מסוימים ישנם מספר מוליכים בעלי עובי שונה, על מנת לקבל מוליכות מדויקת בכל ספקטרום התדרים השמיע לאוזן. כאשר תחומי תדרים שונים מתפרסים על פני מוליכים שונים, כל רצועת תדרים תקבל מוליכות מרבית.

תדרים גבוהים נעים במהירות גבוהה יותר מאשר תדרים נמוכים במוליך חשמלי (כבל). דרך כבל חשמלי לא ניתן להאיץ בתדרים הנמוכים, אך ניתן לעכב את התדרים הגבוהים לפי אזורים מתוכננים מראש. כאשר כל התדרים מגיעים בו זמנית, מובטח שלא ייוצרו הפרשי פאזה בסיגנל כאשר הוא עובר מנקודה אחת באולפן לנקודה שנייה. תיקון הפרשי פאזה בכבל יאפשר שיחזור נאמן של פרטי הצליל, תמונה סטריאופונית, ועומק.

ישנם הבדלים קטנים בגישות הייצור של יצרני כבלים שונים. תפקידינו כצרכנים הוא להאזין לכבלים ולבחור את מה שמתאים לנו ביותר. למעטים מאתנו ישנו התקציב להשקיע בכבל הטוב ביותר לכל האולפן שלנו. וישנם המתקשים אף להשקיע בכבל אחד בודד. אם אתה רציני בקשר למצוינות באשר למקצוע הסאונד, כדאי להשקיע בשיפור מערכת החיווט.
רכישת כבלים טובים בין המיקסר לרמקולים המוגברים תהייה התחלה טובה. אם אתה משתמש במגבר כוח (ורמקולים פסיביים) קנה את הכבל הטוב ביותר שתוכל לרכוש בכספך בין המיקסר למגבר, וכבל רמקול הטוב ביותר שתוכל ,בכדי לחווט בין המגבר לרמקולים. זה ישפיע על מה שאתה שומע וכתוצאה מכך על כל עבודת המיקס שלך.

האם כבלים באמת נשמעים שונה?
ההבדל בין כבל שתוכנן בעלות נמוכה לכבל שתוכנן כהלכה הוא משמעותי. רוחב פס צר יגרום להנחתה בתדרים גבוהים מאד ותדרים נמוכים מאד. התוצאה תהיה, שהפרטים הקטנים לא ימצאו בהקלטה או בהשמעה. במידה ומדובר בהקלטה- יש לוודא את איכות ודיוק כבל המיקרופון. במידה ומדובר במיקס, יש לוודא שמערר החיווט ממכונת ההשמעה (המחשב במרבית המקרים) אל הרמקולים תהייה במיטבה.
בפועל ,נעדיף לבנות מערכת עם כמה שפחות כבלים ומחברים, ולדאוג שהכבלים יהיו באיכות הגבוה ביותר. במידה ותהיה בעיה בחיווט, ורמת הפרטים שנשמע תהייה נמוכה, כל החלטה שניקח בעבודת המיקס תהייה שגויה.
הדרך הטובה ביותר לבדוק את יעילותו של כבל אחד כנגד האחר, היא בדרך של השוואה. יש להרכיב על אותה המערכת כבלים שונים ולשמוע את ההבדלים.
מצ"ב תמונה של כבל מאוזן, לחיווט בין המכשירים השונים באולפן.

מאוזן/לא מאוזן

כבלים נושאים אותות חשמליים ממכשיר אולפני אחד לשני. בדרך כלל הם עשויים מגיד מוליך אחד או שניים העטופים בסיכוך שנועד להפחית רעשים והפרעות חיצוניות. בין הגידים לסיכוך ומחוץ לסיכוך ישנו ציפוי מבודד עשוי פלסטיק או גומי.

כבלים יכולים להיות "מאוזנים" או " לא מאוזנים"  (balanced or unbalanced).
בכבל מאוזן שני גידים נושאים את האות החשמלי. בכבל לא מאוזן גיד אחד נושא את האות החשמלי. בכדי לראות כמה גידים ישנם בתוך כבל הסירו את ציפוי הפלסטיק העוטף את הכבל או לחלופין פרקו את החיבור אליו מולחם הכבל. (באיור למטה, כבל מאוזן ולא מאוזן).

גם לציוד הקלטה יש חיבורים מאוזנים או לא מאוזנים. יש לוודא שהחיבורים תואמים את הכבלים. ציוד מאוזן יחובר על ידי מחבר XLR עם שלושה פינים או מחבר PL 1/4 אינץ' עם שלושה מגעים. ( PL trs) . ציוד לא מאוזן יחובר באמצעות מחבר PL 1/4 אינץ' עם שני מגעים ( PL ts) או מחבר RCA המוכר לנו ממערכת השמע הביתית.
כבל מאוזן דוחה רעשים בצורה טובה יותר מאשר קו לא מאוזן ומאפשר למתוח כבלים לאורכים של עד מאות מטרים.  קו לא מאוזן הרבה פחות יעיל נגד רעשי לוואי אך באורך של פחות מ- 4 מטרים בד"כ יספק בידוד מספק מרעשים.

כבל נושא מספר עוצמות של מתחים:
עוצמת מיקרופון (microphone level): בערך 0.002 וולט
עוצמת ליין (line level): יכולה להופיע בכמה רמות. הנפוצות שבהם:
 עוצמה אופטימלית של 0.316V לקו לא מאוזן (מכונה גם 10dBV-)
 עוצמה אופטימלית של 1.23V לקו מאוזן (מכונה גם 4dBm+)
עוצמת רמקול: בערך 20 וולט ואף יותר.


סוגי מחברים

ישנם מספר סוגי מחברים מקובלים באודיו. מחבר 1/4 אינץ' לא מאוזן. מחבר זה משמש לסינתסייזרים, גיטרות, וכלי נגינה חשמליים. המגע הקיצוני (tip) מחובר אל הגיד הפנימי בכבל הנושא את האות החשמלי. המגע הגדול יותר (sleeve) מחובר אל סיכוך הכבל.
כבל לא מאוזן מסוג RCA, בו משתמשים לחיבור ציוד לא מאוזן. הפין המרכזי מחובר אל הגיד הפנימי בכבל. המגע החיצוני מחובר אל סיכוך הכבל. (חיבור CD וכו..)
התמונה הבאה מראה מחבר מקצועי מסוג XLR בו משתמשים בכבלים למיקרופונים וציוד מאוזנים. מחבר הנקבה מתחבר ליציאה של המכשיר , הזכר מתחבר לכניסה של המכשיר.

פין מספר 1 הוא הסיכוך
פין מספר 2 מחווט לגיד החיובי +
פין מספר 3 מחווט לגיד השלילי –


תמונה 2.15 מראה מחבר מסוג PL בו משתמשים בציוד מאוזן או בחיבור לאזניות.
במקרה של אזניות: הקצה (TIP) מחובר לערוץ השמאלי. הטבעת (RING) מחוברת לערוץ הימני. השרוול (SLEEVE) מחובר לסיכוך.
במקרה של ציוד מאוזן: הTIP מחובר לגיד החיובי +, ה-RING מחובר לגיד השלילי -, וה- SLEEVE מחובר לסיכוך.
אם יש לך כניסת מיקרופון עם מחבר אוזניות לא מאוזן (PL) במכשיר הקלטה או מיקסר,השתמש בכבל מאוזן למרות זאת, כבל מאוזן מפחית רעשי לוואי. הלחם את הגיד השלילי אל הסיכוך ואת הגיד החיובי אל ה-TIP בקצה המחובר אל המיקסר או מכונת ההקלטה.

כאשר רוצים לחבר ציוד מאוזן לציוד לא מאוזן ,יש לחבר זאת באופן המתואר בטבלה הבאה ,על מנת לפצות על הפרשי העוצמה בין ציוד מאוזן לבין ציוד לא מאוזן.


Input Stage ועכבה, DI ומתחים

כניסות במיקסר ,מופיעות במספר סוגים. בהם עכבה גבוהה ועכבה נמוכה
(High Impedance/Low Impedance או High Z/Low Z). נזכיר שעכבה מתארת התנגדות למעבר זרם במעגלי זרם חליפין. אין הבדל משמעותי מבחינת איכות הצליל ,כל עוד כל אחד מחובר כהלכה. הדבר המשמעותי ביותר כאשר מדברים על התנגדות הוא שמכשיר בעל עכבת יציאה גבוהה לא יתחבר למכשיר בעל עכבת כניסה נמוכה. היום ,רוב המיקרופונים מגיעים עם עכבת יציאה נמוכה (עד 200Ω) ולרוב כניסות המיקרופון במיקסרים יש עכבת כניסה בינונית (2KΩ). לכניסות LINE יש עכבת כניסה גבוהה (למשל 10KΩ)

כלי נגינה בעל עכבת יציאה גבוהה המחובר לכניסה בעכבה נמוכה מצפה לפגוש התנגדות גבוהה לזרם החשמל שלו. אם הסיגנל לא יפגוש את ההתנגדות המצופה ייוצר over drive שיעוות את הכניסה כמעט מיד, לא משנה כמה העצמה תהיה נמוכה. גם מיקרופון עם עכבה נמוכה (LOW Z) המחובר לכניסת LINE עם עכבה גבוהה (HIGH Z) ,ייתקל בבעיות ולא יצליח להכניס מספיק זרם לערוץ.

אם כן ,מהו הפתרון במקרה שיש לך גיטרה בעלת עכבת יציאה גבוהה, וכניסת מיקרופון בעלת עכבה נמוכה?

Direct Box (DI)
נשתמש ב-direct box או בשם נרדף DI בכדי להפוך התנגדות גבוהה להתנגדות נמוכה (קיימים גם DI הפוכים אך השימוש בהם נדיר יותר). מטרתו היחידה של מכשיר זה היא לטפל במעברי ההתנגדות בין מכשירים באולפן (Impedance matching).
דוגמא: גיטרה ( בעלת התנגדות גבוהה) מחוברת עם מחבר PL אל כניסת ההתנגדות הגבוהה ב-DI. מצד שני כבל מיקרופון עם מחבר XLR מתחבר על כניסת המיקרופון במיקסר.
אם ישנו רעש אדמה (זמזום) לאחר חיבור כלי הנגינה, נסה להפוך את מצב מתג ניתוק האדמה על גבי הקופסה (Ground Lift).
למרבית קופסאות ה-DI ישנו כפתור הנחתה של עצמה (PAD) העוזר להפחית סיגנל בעצמה גבוהה בכדי שלא יכניס את כניסת המיקרופון במיקסר לעיוות.(DISTORTION).

 

ישנם שני סוגים של קופסאות DI : אקטיבי ופסיבי. DI פסיבי עולה פחות ובדרך כלל מספק תנאים טובים לעבודה כאשר ישנו צורך בתיאום התנגדויות. DI אקטיבי בדרך כלל יקר יותר ומכיל מעגלי הגברה פנימיים, שבכדי להפעילם יש צורך במקור מתח חיצוני כגון סוללה, או מתח פאנטום. מעגלי הגברה אלה משמשים להגברת תדרים נמוכים וגבוהים בכדי לתת יותר פאנץ' ובהירות לסיגנל. ההבדלים בין DI אקטיבי לפסיבי יכולים להיות מזעריים, אך לפעמים זהו ההבדל בין "בסדר גמור" ל"מבריק". תוספת איכות של 10 אחוזים בערוץ בודד איננה בהכרח משמעותית, אך בפרויקט של 20 ערוצים, תוספת זו לכל ערוץ בהחלט מקבלת משמעות רבה.

Microphone Preamplifier
במקרה שבו נרצה לחבר מיקרופון (עכבה נמוכה) לכניסת LINE (עכבה גבוהה) נשתמש בקדם מגבר למיקרופון המכונה בקיצור Preamp. כיוון שהמעגלים האנלוגיים הפנימיים בציוד שלנו עובדים ברמת LINE, נמצא בתוך כל מיקסר וכרטיס קול פרה אמפ אחד או יותר.  הפרה אמפ דואג להגברת העצמה של האות ולתאום עכבות.

 

מתח פאנטום
מיקרופונים מסוג קונדנסר ו-DI אקטיבי זקוקים למתח חשמלי בכדי לעבוד. מתח זה יכול להגיע מסוללה המותקנת בגוף המכשיר או לחילופין להגיע מן המיקסר אליו מחובר המכשיר. מתח זה הוא בזרם נמוך מאד, בעוצמה של 48 וולט (בדרך כלל) ובמתח ישיר (DC). מכיוון שמדובר בזרם נמוך, אין סכנת התחשמלות, למרות שמתח זה מגיע אל המיקרופון או קופסת ה-DI באותו כבל בו חיברנו אותו אל כניסת המיקרופון במיקסר.
הצורך במתח פאנטום עשוי להשתנות בין מיקרופון למיקרופון, לכן כדאי לבדוק את הוראות היצרן של המיקרופון בכדי לוודא שהמיקרופון מקבל את המתח שהוא צריך. המתח הרצוי עשוי לנוע בין 12 ל-52 וולט. במרבית המיקרופונים המתח הדרוש הוא 48 וולט. אם נחבר מיקרופון הזקוק למתח פאנטום של 52 וולט לכניסת מיקרופון המספקת מתח של 48 וולט, מרבית הסיכויים הם שהמיקרופון לא יעבוד במיטבו. מיקרופונים שזקוקים למתח שונה מ48- וולט בדרך כלל יגיעו אם ספק כוח משלהם.
יכול להיווצר מצב בו במיקסר שלך אין מתח פאנטום. מרבית יצרני המיקרופונים מציעים ספק מתח פאנטום חיצוני בשביל מיקרופון אחד או יותר. במקרה זה פשוט חבר את ספק מתח הפאנטום לחשמל, חבר את כבל המיקרופון או ה-DI אל הספק, ומשם אל כניסת המיקרופון במיקסר.
מתח פאנטום עדיף על פני סוללה מכיוון שהוא יציב ואמין, בעוד שסוללות מאבדות מתח בהדרגה וגורמות למיקרופון או ל-DI לא לעבוד בצורה אופטימאלית (למרות שזה עשוי עדיין לעבוד). אם המיקרופון או ה-DI אינם זקוקים למתח פאנטום, כדאי לכבות את הכפתור האחראי על המתח במיקסר. בהרבה מיקסרים ישנו כפתור הפעלה למתח הפנטום על גבי כל ערוץ, בחלקם ישנו כפתור כללי לכל המיקסר ובחלקם מתח הפאנטום עובד כל הזמן ללא אפשרות כיבוי. אם ישנו כפתור כזה, ואין צורך במתח הפאנטום: כבה את המתח.

עוצמה של קו line
כבר ציינו שהמיקסרים וכרטיסי הקול שלנו עובדים ברמת LINE, ואם מחברים אליהם מיקרופון הוא עובר דרך Preamp פנימי או חיצוני.
כניסות כלי נגינה במיקסר הן בעצמה של line . כניסה מסוג זה נכנסת אל המיקסר לאחר ה- microphone preamp ולכן איננה מושפעת מן ההגברה.
במיקסרים מסוימים ישנם ווסתי עצמה על כניסת ה-line וה-mic בכדי לפצות על הפרשי עוצמה בין כלי נגינה ומכשירים שונים. ווסתים אלו נקראים (Gain/Trim). כאשר אנו מווסתים את עוצמת הסיגנל לכל כלי נגינה, או זמר, עלינו לווסת לעצמה הטובה ביותר בכל נקודה בשרשרת בה הסיגנל עובר. כאשר העוצמות נכונות לכל אורך הדרך אנו יכולים לבצע את ההקלטה המדויקת והנקייה ביותר. כאשר אחת מנקודות המעבר של הסיגנל היא חלשה או חזקה מדי (כתוצאה מתפעול לא נכון, או חוסר תקינות של המכשיר) התוצאה הכללית נפגעת.

איכות הסיגנל לא יותר טובה מאיכות הנקודה החלשה בשרשרת

4dBu+ כנגד 10dBV-

הזכרנו כבר שיש שתי רמות של עוצמת LINE. זהו שיקול נוסף לתאימות בין מכשירים בסביבת האולפן מעבר לנושא התאמת ההתנגדויות. נזכור שdB הוא סולם יחסי וסולמות dB שונים יכולים להתייחס לערכים שונים לגמרי (במקרה זה dBV מתייחס למתח ו dBu מתייחס להספק). מה שחשוב לזכור בעניין זה הוא מכשיר שעובד בעצמה של 4dBu+ יעבוד טוב כאשר הוא יחובר למכשיר באותה העצמה, ומכשיר בעצמה של 10dBV- גם כן, יעבוד יותר טוב כאשר יחובר למכשיר באותה עצמה.
במכשירים מסוימים ישנו כפתור החלפה בין העוצמות השונות, במקרה זה כל מה שנותר לכך לעשות הוא להתאים את מצב הכפתור אל מצב המערכת שלך.

• מרבית המכשור ה- 4dBu+ הוא מאוזן עם התנגדות נמוכה. זהו הסטנדרט בו משתמשים באולפנים מקצועיים, עם מחברי XLR או PL trs . מכשיר יכול להיות לא מאוזן ועדיין בעצמה של 4dBu+ . במקרה זה נשתמש במחברי RCA או PL ts .

• מכשירים בעצמה של 10dBV-  הם לרוב לא מאוזנים. מכשור זה נחשב ביתי או חצי מקצועי. למשל מכשירי קומפקט דיסק, DVD, סינטיסייזרים, כרטיסי קול פשוטים (on board) וכו'.

• כאשר משתמשים במכשור לא מאוזן 10dBV- כהלכה, לא צריכה להיות בעיה עם חיווט באורכים קצרים, ולא אמור להיות הבדל בין מאוזן ללא מאוזן.

• ציוד מאוזן 4dBu+ יעיל במיוחד כאשר ישנו צורך בכבלים ארוכים כגון במקרה של אולפן הקלטות גדול, או כאשר הפרעות אלקטרוסטטיות של רדיו הן בעיה מיוחדת.

• אם בכוונתך לעבוד עם מעבדי צליל חיצוניים, מיקסרים ומכונות הקלטה, עליך תמיד לשמור על התאמה בין 4dBu+ ל- 10dBV-.

• ישנן יחידות מעבר בין 4dBu+ ל-10dBV- שניתן לרכוש במקרה הצורך

רוצים לדעת עוד על לימודי סאונד והפקה? צרו קשר באמצעות האתר או בטלפון : 1-700-500-881 וצוות יועצי הלימודים של מכללת BPM ישמחו לענות לכם על כל שאלה ולתת לך את המידע הדרוש


:
:
:
:
...Loading...


אקוסטיקה

סקירה על כל מה שאתם צריכים לדעת מתחום האקוסטיקה, כשאתם מתכננים את האולפן הביתי שלכם. מבוא קצר, כמו גם הסברים לגבי ספיגה, בידוד, איזון תדרים ועוד.
בחר סוג חיפושselect
בחר קטגוריהselect
בחר תת קטגוריהselect